tisdag 26 mars 2013

Tjejer ber om det.

Det kommer bli mycket "tema antivåldtäkt" här på bloggen ett tag. För jag är arg. Jag är en arg tjej.

The People's Uprising (https://www.facebook.com/Peoplesuprise) postade en bild på facebook som har gått nästintill viral.


Jag vill tapetsera hela stan med den här bilden.
Jag vill tatuera in den här bilden på hornhinnan på alla poliser, alla åklagare, alla advokater, alla domare som frågar en tjej vad hon hade på sig.
Jag vill att man som tjej ska kunna säga: "jag var helt naken, han var ovanpå mig, och då sa jag nej" och killen ska då kunna fällas för våldtäkt.
Det finns inga gråzoner här. Det är svart eller vitt. Ett nej är ett nej. Hur kan det inte vara det? Hur kan vi vara så passiva? Hur kan vi låta så många tjejers liv bli helt förstörda?
Visste ni att majoriteten av alla våldtäker sker i hemmet? Någon som säger att han älskar dig kommer någon gång i ditt liv inte ta att du säger nej och kommer att ha sex med dig ändå. Och du kommer inte anmäla.
För hur anmäler man någon som man bor med? Ingen kommer tro på dig.
De kommer säga "men gumman, du måste ju ställa upp när han vill, hur kan du neka honom sex?".
Och ditt liv kommer att brytas ner tills inget finns kvar.
Ett nej är ett nej, oavsett om du har dunjacka och thermobyxor och går igenom Hagaparken eller om du ligger i trosor bredvid din sambo.
Ni som har makten, ni måste komma ihåg det här. Ni måste få oss tjejer att känna oss trygga. Det ansvaret ligger på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar